Sprogproblemer kan koste ordrer og vækst

– I mange lande er det helt afgørende, at du kan begå dig på det lokale sprog, hvis du skal kunne sælge dine varer eller få et godt samarbejde med lokale virksomheder, siger [underdirektør i Dansk Industri Charlotte Rønhof] og tilføjer:

– Skal de danske virksomheder også i fremtiden have succes på eksportmarkederne, skal deres medarbejdere have gode sprogkundskaber.

Sådan skriver Dansk Industri i en artikel, der primært omhandler danske eksportvirksomheders naturlige behov for fremmedsprogskompetencer til at kunne forhandle og gennemføre et salg udenlands.

Men hvordan påvirker en virksomheds danske sprog virksomhedens hjemlige salg og vækst?

Hos Syntaksis mener vi, at en virksomheds brand/image skal afspejle sig i kommunikationen. Er det ikke tilfældet, opstår der en ubalance.

Et eksempel kunne være virksomheden, der “sætter kunden i centrum”, men har mere travlt med at fortælle om sig selv. Det er “vi”, “os” og “vores” frem for “du”, “dig”, “din” og “dit”.

Et andet eksempel kunne være virksomheden, der stolt proklamerer, at man har fokus på kvalitet ned til mindste detalje, men accepterer både stavefejl og kommafejl.

Er der ubalance mellem det, din virksomhed står for, og det, som du/I skriver?

Så kan du med fordel overveje et kursusforløb med Syntaksis.

Emnet kan være alt fra den store sprogpolitik, der ensretter kommunikationen i hele organisationen, til det lille komma, der måske ikke altid står på sin plads, men som alligevel har stor betydning for, hvordan din virksomhed bliver opfattet.