Egocentriske mennesker er selvoptagede og taler meget om sig selv. Denne egenskab er ikke forbeholdt individer; mange virksomheder gør et alt for stort nummer ud af at fortælle om sig selv uden den mindste hensyntagen til modtagerens interesse og behov. Det kalder vi orgacentri, og det hører ikke hjemme i seriøs virksomhedskommunikation.
Bag udtrykket orgacentri står lektor i kommunikation Klaus Kjøller. Ordet beskriver meget rammende, hvordan nogle virksomheder gør mere ud af at fortælle om sig selv frem for at fortælle om deres produkter eller fortælle, hvad deres kunder eller samarbejdspartnere får ud af at handle med dem.
Vi er, vi gør, vi kan, vi har, vi vil
Og det er alt sammen meget godt; men hvad får jeg som kunde, bruger eller samarbejdspartner ud af alle jeres anstrengelser? Skriv derfor altid, hvad der er vigtigt for læseren, og ikke hvad der er vigtigt for jer. Som det fremgår af overskriften, er et af symptomerne på orgacentri netop en lemfældig brug af stedordet (pronomenet) “vi”.
Find balancen
Det er naturligvis ikke forbudt at bruge “vi”, men alt med måde.
En tekst skal invitere læseren til at læse fra start til slut. Det gør man ved at henvende sig til læseren i mere eller mindre direkte form (“du” eller “I”). En orgacentrisk (“vi-orienteret”) tekst er i højere grad skrevet AF nogen, end der er skrevet FOR nogen. Derfor skaber afsenderen distance til læseren, fordi han eller hun ikke føler sig talt til, og hvorfor så læse teksten?