For få år siden afdækkede en undersøgelse danskernes brevvaner i en tid, der er domineret af elektronik. Hele 56 % af de 1.008 adspurgte foretrækker overraskende nok brevet, når de skal modtage information. Kun 30 % foretrækker elektronisk post til information. De resterende 14 % ved ikke, hvad de foretrækker.

I undersøgelsen konkluderer man desuden, at brevet er det medie, der bedst fanger modtagerens opmærksomhed, ligesom det giver størst chance for handling hos modtageren. Og mere stof til eftertanke:

»Brevet signalerer omhu og er et udtryk for, at afsenderen er seriøs, og at informationen er troværdig – det mener 72 %. 7 ud af 10 mener, at brevet giver det bedste indtryk af afsender. Mindre end 1 ud af 10 mener det samme om e-mail«, står der i rapporten.

Det er derfor nok stadig værd at overveje et fysisk brev til din modtager, næste gang du skal informere en kunde, leverandør eller samarbejdspartner fx om et nyt produkt.

Undersøgelsen blev udført af Capacent for Post Danmark.