Mange glemmer alt om almindelig høflighed på de sociale medier. Her fylder skældsord mere og mere, ligesom tonen hele tiden bliver hårdere.
Det har vi blandt andet kunnet se i DR-dokumentaren “Ti stille kvinde” for nylig. I udsendelserne giver en række fremtrædende kvinder et indblik i, hvad du udsætter dig selv for, når du deltager i den offentlige debat. Ud over skældsord beskriver kvinderne, hvordan de har været genstand for såvel vredesudbrud som direkte trusler.
Men du har sikkert også set flere eksempler i dit eget newsfeed på Facebook, ligesom du blot skal læse kommentarsektionerne på diverse netaviser m.m. for at se, hvor hård tonen er, og hvor hurtigt det kan eskalere fra sober debat til personlig tilsvining.
Virksomheder på Facebook er sommetider også offer for angreb. Frustrerede kunder får afløb og lægger ikke fingre imellem – og på den anden side sidder en repræsentant for virksomheden og forsøger som den eneste at bevare den gode tone.
Ville du sige det samme ansigt til ansigt?
Fordi vi på Facebook ikke står ansigt til ansigt med modtageren og derfor ikke kan aflæse hinanden, kan negativ kritik virke ekstra hård. Og fordi vi ikke står over for modtageren og netop ikke kan se eller høre reaktionen, føler nogen, at de kan give følelserne frit spil. Og det sker på bekostning af fornuften og helt almindelig høflighed.
Siger vi ikke fra over for den dårlige tone, vil den måske sprede sig fra Facebook og andre sociale medier ud i den virkelige verden. Det sker sikkert allerede i det små, men det må ikke blive accepteret som måden, vi taler til hinanden.
Den gyldne regel er, at du ikke skal skrive noget til nogen, som du ikke også vil sige til dem, hvis du stod over for dem – uanset om det er en person, du kender eller ej. Hvis du er frustreret over noget, kan den sondring dog være svær at foretage, fordi du måske tænker, at du helt bestemt ville sige det samme face to face. I sådanne tilfælde skal du først tælle til ti, falde lidt ned og så overveje, om det, du ville skrive, også ville komme ud over dine læber, hvis du stod over for personen.
“Tal ordentligt – det koster ikke noget”, som budskabet lyder i teleselskabet Call mes kampagne til fordel for den gode tone.