Skriveguide af Tina Reichstein
Skriveguide er en brugsanvisning i god skriftlig kommunikations både på nettet, i e-mail, sms, de sociale medier og i traditionelle papirtekster. Bogen lægger vægt på, at der skal være en synlig sammenhæng mellemen organisations værdier og den skriftlige kommunikation. Du får derfor at vide, hvordan du skal skrive, hvis din organisation fx har kvalitet eller troværdighed som værdi.
Bogen er skrevet på baggrund af Tinas arbejde med diverse både korte og lange skriveguides rundt omkring i virksomheder og organisationer. Her er derfor svar på alle de spørgsmål, der er blevet stillet ude omkring på arbejdspladserne. Du kan fx få at vide, hvordan du kan disponere din tekst, hvordan du undgår de mest almindelige stavefejl, hvordan du kan forklare et fagord, og hvordan du skriver tal ind.
Der er lagt stor vægt på, at bogen skal kunne bruges af alle, der skriver professionelle tekster – enten på jobbet eller i forbindelse med studiet. Derfor er der bogen krydret med både gode og dårlige eksempler, og du finder også tommelfingerregler for mange grammatiske regler.
Skriveguide er kort og præcis, så du kan bruge din tid på at skrive.