For nylig blev vinderne af Sprogprisen.dk kåret. Med afsæt i årets vindertekster og dommernes begrundelser ser vi her nærmere på, hvad der gør en tekst til en vindertekst. Måske det kan inspirere dig og din virksomhed til at skrive sprogprisværdige tekster til kunderne.

Formand for dommerkomiteen, ph.d. i retorik Anne Katrine Lund, fortæller om arbejdet med at udvælge vinderteksterne:

“Vi priser det sprog, som fungerer. Som lykkes med at bygge bro fra afsender til modtager. Og som lykkes med den svære opgave at få afsenders intention oplevet derude hos modtageren, forklarer hun”. Det handler ifølge dommerformanden ikke kun om, at modtageren skal kunne læse teksten. Han eller hun skal også kunne aflæse budskabet og handle på det.

Ikke nogen nem disciplin
“Det er ikke let, og det er ikke blevet lettere i de fem år, vi har uddelt sprogpriser. Det er blevet sværere og sværere at vinde folks opmærksomhed. Kampen om opmærksomhed er stadigt stigende, og man har ganske få sekunder til at fange hinanden. Derfor kan vi også se, at mange af de indstillede tekster nærmest står på tæer for lige at fange læserne ind og sikre sig, at man faktisk får den lydhørhed, man som afsender ønsker,” siger hun.

Helt konkret arbejder dommerne, der udvælger årets vindere af Sprogprisen.dk, med fem kriterier:

  • Modtagerorienteret
  • Levende, ikke bare korrekt
  • Klar og korrekt fremstilling
  • Troværdighed
  • Indbydende visuelt udtryk

LÆS OGSÅ:

(Foto: Jørgen Chr. Wind Nielsen)